Waar, wanneer en hoe kan er het best zó aan holocaust- en herinneringseducatie worden gedaan dat het in bepaalde bevolkingsgroepen vaak voorkomende en toenemende, erg virulente antisemitisme op een duidelijk aantoonbare wijze wordt weggenomen?
Ik ben historicus en ervaren godsdienstleraar, holocaust-onderzoeker en gids in de Kazerne Dossin en was getroffen door een uitspraak van de Duitse sociaalpsycholoog Harald Welzer tijdens een lezing en zijn boekvoorstelling "Soldaten" in de Kazerne Dossin eind 2012, die op mijn vraag uit het publiek of en zo ja hoe hij "herinneringseducatie" zinvol achtte, heel ernstige bedenkingen had bij de zin van "kennis" over de holocaust in het bestrijden van antisemitisme. Het onderwerp "holocaust" of "Shoah" dat kan worden behandeld in de lessen geschiedenis, levensbeschouwing, burgerschap... ligt bij veel moslimleerlingen bijzonder gevoelig. Toen ik enkele jaren geleden het thema in mijn lessen godsdienst in het 4e jaar ASO behandelde, legde een moslimleerling heel ostentatief zijn hoofd op de bank, waarop ik hem zei: "Als het u niet interesseert, is daar de deur." Hij ging buiten en kort daarop stond er tot twee keer toe op de muren van de school gespoten: "Maes = Jood".
Deze vraag werd beantwoord. Ontdek meer door op het filmpje of het logo te klikken.