Waarom neemt iedereen intuïtief aan dat een kostendrukkend principe uit de goederenindustrie - schaalvergroting - dezelfde positieve effecten zal hebben in de dienstverlenende sector, met al de bewijzen van het tegendeel?
Schaalvergroting wordt systematisch toegepast om kosten te besparen in de dienstverlenende sector. Mijn vraag is hoe het komt dat beleidsmakers steeds opnieuw vallen voor deze zinsbegoocheling. Met andere woorden: zijn er studies die bewijzen dat schaalvergroting (of "synergie" zoals het vaak genoemd wordt) in de dienstverlenende sector op korte, middellange en lange termijn de organisatie efficiënter maakt, en dit zonder de kwaliteit van de dienstverlening in het gedrang te brengen?
Met 25 jaar ervaring in de nonprofit heb ik zelf nog geen enkel bewijs hiervan kunnen bespeuren. Toch maakte ik al veel hervormingen en hoera-plannen mee, die de toestand alleen maar slechter maakten.
Ik kijk uit naar de antwoorden!
Met vriendelijke groet,
Jo Santy
Deze vraag werd beantwoord. Ontdek meer door op het filmpje of het logo te klikken.