Bekijk de 10.559 Vragen voor de Wetenschap

Welke inhouden, lesmethodes, werkvormen,... kunnen leerlingen en studenten tot abstract (wiskundig) denken en probleemoplossende vaardigheden leiden? Kan aan de hand van statistisch onderbouwd onderzoek good en bad practices worden geïdentificeerd?

Als onderwijsverstrekker wiskunde in het hoger onderwijs merk ik dat vele studenten maar met veel moeite op zelfstandige wijze niet-routineproblemen kunnen aanpakken. Er bestaat wel vakdidactisch onderzoek die dit probleem in al haar aspecten wilt ontleden en bestuderen, maar duidelijke raadgevingen (gebaseerd op statistisch onderzoek met representatieve steekproeven) zijn schaars. Het zou goed zijn moest Vlaanderen het wetenschappelijk onderzoek hierover mee aanvoeren. Als er een wetenschappelijke consenseus zou komen over inhouden, werkvormen,... die gemiddeld gezien tot betere leerresultaten leiden (uiteraard met nuance voor de eigenheid van iedere leerling) kunnen leraren en beleidsmakers met meer vertrouwen het wiskundeonderwijs hierop afstemmen.